Л-карнитин - Пълен наръчник на свойства и ползи

Съобщение за грешка

Deprecated function: Required parameter $is_multi follows optional parameter $key in require_once() (line 342 of /home/kcukcxos/domains/sin.bg/public_html/includes/module.inc).
Л-карнитин на прах

Ако някога сте се интересували от хранителни добавки, които да Ви помогнат да смъкнете по-бързо килограми, то със сигурност сте чували за Л-карнитин. Той е хранителна добавка, аминокиселина, която можете да намерите в FightShop.bg в различни опаковки, на таблетки или течна. В този наръчник ще разгледаме всичко, което прави Л-карнитина, всички негови очаквани и неочаквани свойства. Нека обаче да започнем подред и първо да видим какво точно представлява тази добавка и откъде се е появила.

L-карнитин - хранителна добавка

Какво всяко вещество и L-карнитина си има роля в човешкото тяло. Той служи за транспорт на мастните киселини, които трябва да достигнат до вътрешността на клетките, до митохондриите. Те от своя страна ги поглъщат и отделят енергия. Ако трябва да мислим за функцията на L-карнитина, то тя е нещо подобно на таксиметров шофьор, който Ви носи пицата (мастните киселини), които Вие (в ролята на митохондрии) ще погълнете и ще имате енергия.

Вашето тяло може да произвежда L-карнитин от аминокиселините лизин и метионин. Естествено, този процес не става от себе си, нужни са и допълнителни вещества, които да подпомогнат процеса. Примерно, едно от нещата, без които не може да се случи производството на L-карнитин е витамин C. Ето, че този витамин не е само за да Ви помага да се възстановите от грипове и настинки, а има огромно участие в количеството енергия, което ще имате. Откъде обаче може да се появи L-карнитин, освен от собственото ни тяло? Има хранителни добавки, които не можем да си ги набавим от храната, за щастие L-карнитина не е една от тях. Когато консумираме риба и месни продукти, от тях си извличаме малко количество от него. Естествено, хората, които не консумират месо, не си го набавят. Те задължително трябва да го приемат от други източници, като хранителните добавки.

Какви видове Л-карнитин същестуват?

Л-карнитинът всъщност е активната форма на карнитина. Има други форми, които са неактивни, като например Д-карнитина. Той може да инхибира абсорбацията на останалите форми на карнитина и тялото да изпита недостиг. Ацетил-L-карнитин пък е полезна форма на карнитин за мозъка. Тя се използва при различни невродегенеративни усложнения. Пропионил-L-карнитинът се използва при лошо кръвообращение, високо кръвно и при недостатъчно производство на азотен оксид. L-карнитин L-тартарат е това, което ще видите най-често написано на опаковката на хранителните добавки. Той помага за мускулната треска и помага на тялото да се възстанови по-бързо след физическо натоварване, каквото е усиленото трениране. Кой вид е нужен на Вашето тяло трябва да откриете сами.

Около 98% от запасите с Л-карнитин се сторират в мускулните влакна. Останалите 2% са в кръвната плазма и черния дроб. L-карнитинът ще подпомогне и за увеличаването на дейността на митохондриите, която е важна, когато човек е болен. Осен това различните видове Л-карнитин се борят и с болестите на сърцето и мозъка.

man taking L-carnitine

Помага ли Л-карнитинът да отслабнем?

В интернет и изобщо на теория, тази хранителна добавка би трябвало да помага за смъкването на килограми. Тъй като L-карнитинът помага за преместването на повече мастни киселини в клетките ви, за да бъдат изгорени за енергия, логично е да се счете, че повишаването му ще увеличи и мастните киселини, които се горят. Проведени са тестове, обаче те не предлагат еднозначен отговор. Има тестове и върху животни и с хора - и в двата случая не може да се изведе точно заключение.

Провежда се тест с жени, които спортуват и приемат добавката. Предвид това, че те вече горят оптимално количество мастни киселини, при тях не се засича никаква промяна.  При хора, които обаче не спортуват, хранителната добавка има резултат. Тя завишава потенето и при хора, които са с наднормено тегло, помага за смъкване на средно килограм и половина за месец прием. Тестовете с Л-карнитин продължават, така че тепърва може да се открият някакви неща за тази аминокиселина.

Друго следствие от приема на Л-карнитин е по-бързото отминаване на мускулна треска след трениране. Това е един от огромните позитиви на аминокиселината. Като цяло, почти всички аминокиселини помагат в тази насока, но Л-карнитинът има особено добри показатели.

Какви са страничните ефекти?

Той се усвоява изключително бързо от тялото и почти няма странични ефекти. Възможно е да се появи специфична миризма при някои хора, които го използват. Тя е свързана с изчистването на токсините от тялото и обмяната на веществата. Не е дълготраен страничен ефект, но биохимията на тялото се променя. Може да се получи и при предозиране с Л-карнитин.