Заплаха за световната икономика и физическите магазини

коронавирус клетки

Финансовите пазари започнаха да алармират още от началото на пандемията. Стоковите пазари търпят загуби и това няма как да не се отрази и на световната икономика. Верният ход тук, според икономисти, е да се подготвим за рецесия. Но как да се случи това, като малкият и средният бизнес с физически обекти търпи огромни загуби всеки ден? Механизмите за снабдяване на пазара и задоволяване на потребителското търсене търпят промени ежеминутно без никой да има ясната представа до какво ще доведе това.

Откакто започна пандемията, глобалното търсене на всякакъв вид суровина от промишлени метали до основни култури, като пшеница и соя, намаля драстично. Бизнесът знае, че това означава, че глобално ще се харчат по-малко пари и заради това се намаля и производството. Това обаче означава и по-малко оборот в кварталния магазин за домашни потреби, в този за парфюми, в съседния на него за строителни материали и във всички останали. По-малко приходи за тях означава по-малко финансови възможности за собствениците им. Правителството може да въведе някакви механизми, с които да запази търсенето на някакво ниво, но те в никакъв случай няма да наваксат за всички негативни ефекти.

От пандемия до сътресение в потребителското търсене на стоки и услуги

Авиокомпаниите спряха полетите си и приземиха самолетите. Това означава, че транспортът и туризмът търпят огромни загуби. Те практически не функционират и нямат никакво търсене, оборот или приходи. По-надолу във веригата, това се отразява и на производството на самолети, консумативи за хотелите, на ресторантьорите и тн. По-малкото туристи означават по-малко магазини на летищата и на туристическите дестинации. Точно както физическите магазини, така и всички обвързани по някакъв начин с туризма губят заплатите си.

Отделно от туризма, най-засегнати са кафенетата, ресторантите, магазините за кафе, сладкарниците и изобщо този бранш. Всички по някакъв начин обвързани с него трябва да разчитат на спестяванията си тези няколко седмици.

Това, което пише в дебелите учебници, за да се противодейства на намаляването на потребителското търсене, е че е нужно централните банки да намалят лихвите. По-ниските лихви означават повече бизнес инвестиции, повече покупки и изобщо повече търсене на стоки и услуги, просто защото е изгодно. Проблемът идва от това, че в повечето страни лихвите вече бяха ниски преди епидемията от коронавирус Covid-19. Следователно централните банки няма как да ги намалят повече и им остава да изкупуват акции на фондовите борси, да опитат директно да определят лихвените проценти на дългосрочните кредити и други такива мерки.

Коронавирусът кара купувачите да действат хаотично

Макар фискалната политика да има инструменти за поощряване, тя може да го направи само и единствено, когато хората са спокойни и не са приоритизирали оцеляването си. Кварталният магазин за прясно смелено кафе може да оцелее само, ако клиентите му не са изплашени, че утре ще са болни и ще им трябват средства за лекарства. Когато тези мисли заемат съзнанието на потребителите, те не мислят за прясно смелено кафе, а за това от какво да спестят пари.

Кварталният магазин за кафе има съвсем малко маркетингови инструменти, които да не са обезсилени от подобна ситуация. Първо, ако физическото му място за търговия е затворено, бизнесът трябва да се изнесе онлайн. От този момент нататък, той не може да разчита на аромата на кафето да го рекламира, когато минувачи случайно се разхождат пред вратата на магазина му. В онлайн пространството бизнесите се рекламират по други начини - социални медии, обратна връзка от доволни клиенти, социална позиция на собствениците на даден бизнес и др. Всичко това с добре направен уебсайт и добре таргетирана реклама може да осигури на магазина за кафе нужното търсене.

кафе машина с две чаши кафе

При бизнесите обаче, където се извършва някаква улуга, като козметика и фризьорство, ситуацията е малко по-различна. Невъзможно е някой да бъде постриган онлайн, но това не значи, че даден салон не може да работи за реномето си по време на коронавирус Covid-19. Какво имаме предвид? Имайки изграден кръг от социални мрежи и уебсайт, бизнесите, които предлагат някакъв вид услуга могат да обучават клиентите си, да заемат социална позиция, могат да водят видео уроци и тн. Спрямо бранша на компанията вариантите са безброй.

Физическите магазини, които все още са отворени, също имат сходни проблеми. Макар и приветстващи клиенти, те са нестабилни откъм дневен оборот, заради хаотичното поведение на клиентите. Някои хора са изплашени от вируса и не пазаруват, други не са си променили потребителското поведение изобщо. Един ден продажбите падат наполовина, на следващия всичко си е наред.